Fredskorpset / FK Norway
- År: 2015
- Kategori:
- Identitet
- Bilder: 14
- Tekst: 127 tegn
Visuell profil for Fredskorpset/FK Norway.
Fredskorpset er et statlig forvaltningsorgan som i samarbeid med organisasjoner og virksomheter driver med arbeidsutveksling mellom Norge og land i Afrika, Asia og Latin-Amerika. Om lag 400 organisasjoner og virksomheter utveksler unge mennesker i samarbeid med Fredskorpset. Fysioterapeuter, ingeniører, journalister, designere og unge aktivister er eksempler på folk som bytter plass på tvers av landegrenser. Gjennom å samarbeide med hverandre, deler organisasjonene kunnskap og erfaringer. Et fredskorpssamarbeid utvider perspektiver og endrer holdninger. (Fredskorpset skiftet navn til Norec i 2018.)
Sammen med de ansatte i Fredskorpset identifiserte vi tre kommunikasjonsutfordringer:
– Mange kjenner til FK, men ikke så mange vet hva de holder på med.
– FK har en stor mengde informasjon de ønsker å formidle.
– Kommunisere FKs interne kontraster som noe positivt – en organisasjon med både byråkrater og feltarbeidere.
Disse utfordringene ledet oss til løsningen. Det ble tidlig klart at informasjonsgrafikk var et viktig verktøy. Så vi lot informasjonsgrafikken bli selve identiteten. I alle sammenhenger inkluderte vi infografikk om FKs aktiviteter. Profilfargene rød og blå representerer både nord/sør og kontrasten mellom det byråkratiske og det menneskelige. Vi utviklet en egen profilfont «FK Small World» med tilhørende dingbats, inspirert av håndmalte skilt i partnerlandene.
- Designer & illustratør: Eivind Stoud Platou
- Designer & illustratør: Kåre Martens
- Skrift: Akkurat (Lineto)
- Skrift: FK Small World (Handverk)
- Produksjon av stand: Fellesverkstedet