Fredskorpset / FK Norway

  • År: 2015
  • Kategori: 
    • Identitet
  • Bilder: 14
  • Tekst: 127 tegn

Visuell profil for Fredskorpset/FK Norway.

Fredskorpset er et statlig forvaltningsorgan som i samarbeid med organisasjoner og virksomheter driver med arbeidsutveksling mellom Norge og land i Afrika, Asia og Latin-Amerika. Om lag 400 organisasjoner og virksomheter utveksler unge mennesker i samarbeid med Fredskorpset. Fysioterapeuter, ingeniører, journalister, designere og unge aktivister er eksempler på folk som bytter plass på tvers av landegrenser. Gjennom å samarbeide med hverandre, deler organisasjonene kunnskap og erfaringer. Et fredskorpssamarbeid utvider perspektiver og endrer holdninger. (Fredskorpset skiftet navn til Norec i 2018.)

Sammen med de ansatte i Fredskorpset identifiserte vi tre kommunikasjonsutfordringer:

– Mange kjenner til FK, men ikke så mange vet hva de holder på med.

– FK har en stor mengde informasjon de ønsker å formidle.

– Kommunisere FKs interne kontraster som noe positivt – en organisasjon med både byråkrater og feltarbeidere.


Disse utfordringene ledet oss til løsningen. Det ble tidlig klart at informasjonsgrafikk var et viktig verktøy. Så vi lot informasjonsgrafikken bli selve identiteten. I alle sammenhenger inkluderte vi infografikk om FKs aktiviteter. Profilfargene rød og blå representerer både nord/sør og kontrasten mellom det byråkratiske og det menneskelige. Vi utviklet en egen profilfont «FK Small World» med tilhørende dingbats, inspirert av håndmalte skilt i partnerlandene.

  • Designer & illustratør: Eivind Stoud Platou
  • Designer & illustratør: Kåre Martens
  • Skrift: Akkurat (Lineto)
  • Skrift: FK Small World (Handverk)
  • Produksjon av stand: Fellesverkstedet

We give you a hand.