Skumbag

  • År: 2017
  • Kategori: 
    • Identitet
  • Utmerkelser: 
    • Visuelt 2018 (diplom)
    • Visuelt 2020 (Diplom)
  • Bilder: 13
  • Tekst: 1100 tegn

Skumbag Oslo var et lite bakgårdsbryggeri, midt i Oslo. De som stod bak bryggeriet har lang erfaring fra andre håndverksbryggerier, og tanken med Skumbag var å lage et håndverksbryggeri med fokus på gode råvarer og store smaksopplevelser. De produserte mindre «batcher» av utradisjonelle øltyper. Noen av øltypene ble kanskje bare laget én gang, mens andre ble laget igjen og igjen. Målet med emballasje og design var å speile produktet og tydeliggjøre at dette er håndverk det ligger mye arbeid bak. Som et lite og nystartet bryggeri var det viktig å ha emballasje som stod ut i hylla og som har en tydelig gjenkjennelighet fra øltype til øltype, samtidig som den ga rom for at de ulike typene fikk ha sin egen personlighet.

Hovedemballasjen til denne serien er den spesiallagede papirposen. Ideen om papirposen kommer både fra navnet «Skumbag» og logoen/maskoten som er en «skumbag» med en papirpose over hodet, og den klassiske papirposen alkohol må pakkes i hvis du kjøper den i USA. Papirposen gir Skumbag en gjenkjennelighet fra øltype til øltype samtidig som den står tydelig ut i butikkhyllen.

Papirposen er den samme hver gang, men med forskjellige etiketter. Etiketten på forsiden er trykket opp, mens baksideetiketten er kjørt ut på en vanlig laserprinter. Begge etikettene er både på posen og på flasken.

Grafikken er inspirert av flaskenes innhold. Den er håndlaget og hver batch er unik og tilpasset råvarene.

Bryggeriet hadde ikke anledning til å investere i dyre etikettmaskiner og hver enkelt etikett kunne heller ikke være for dyr. Til gjengjeld var de villige til å legge inn ekstra håndarbeid i produksjonen. Det ble derfor avgjørende for designløsningen at den ikke ble kostbar i produksjon, men vi hadde muligheten til å lage en løsning som krever ekstra manuelt arbeid. Det var også viktig å lage et designkonsept som muliggjorde at man ganske fort kan lage emballasje til en ny øl. Ettersom råvaretilgang kan føre til at man plutselig vil lage f.eks. et bjørnebærøl på kort varsel.

  • Bryggmester: Jostein Sæthre
  • Designer & illustratør: Eivind Stoud Platou
  • Fotograf: Colin Eick

We give you a hand.