KINO

  • År: 2023
  • Kategori: 
    • Identitet
  • Bilder: 17
  • Tekst: 752 tegn

I 2023 utviklet Handverk i samarbeid med Morgenstern en felles identitet for kinoene i Norge.

Oppgaven var å finne et symbol eller visuelt grep som forteller at en film går på kino i forbindelse med markedsføring av kinofilmer i Norge. Oppdragsgiver var Norske Filmdistributørers Forening. Utfordringen var å møte den stadig økende konkurransen fra strømmetjenestene. Før var en plakat eller annonse for en film implisitt reklame for film på kino. Men nå kan det like gjerne være for en film på en strømmetjeneste. I tillegg ønsket de et slagord – argumenter for å velge å se film på kino som objektivt er sant.

Det er en utfordring å skulle lage designelementer som kan stå til alle typer filmer og designuttrykk uten å ødelegge og samtidig gi en tydelig gjenkjennelighet. Hver film kommer med sin kampanje og sitt designuttrykk. Vi valgte derfor å bare skalere ned artworket litt, slik at proporsjonene forblir uforandret. Det sparer distributørene for mye tid og arbeid. Det blir dermed en ramme opp og til høyre til bruk for kinobudskapet. Ettersom vi har liten plass har vi utviklet en veldig bred typografi. Skriftsnittet Compagnie KINO er tegnet av Ellmer Stefan. Symbolet er rett og slett en K I EN O. Og slagordet er FØRST PÅ KINO. STØRST PÅ KINO. Fargepaletten består av rødfargen fra sceneteppet og en lys gultone fra projektorlyset. I tillegg åpner det for å bruke filmens egne farger når hovedfargene ikke passer like bra. Se eksempel med Barbie.

  • Designer: Eivind Stoud Platou
  • Tekstforfatter: Bjørnar Buxrud
  • Tekstforfatter: Torkild Jarnholt
  • Konsulent: Camilla Kim Kielland
  • Skriftdesign: Stefan Ellmer
  • Skrift: Compagnie KINO (The Pyte Foundry)
  • Oppdragsgiver: Norske Filmdistributørers Forening
  • Oppdragsgiver: Agnethe Sophie Buus Jensen

We give you a hand.